En ny fare for dit kæledyr er kommet til midtjylland

Hjertelunge orm er ellers ofte kendt for at den primært er en trussel for de københavnske og sjællandske hunde, men nu begynder dyrlæger at finde parasitten hos hunde i Jylland.

De berygtede hjertelungeorm smitter når vores hunde kommer til at spise små bitte snegle, som huser ormelarver. Når ormene er kommet indenbords spredes de videre via hundens afføring, som indeholder larver der optages af snegle, som så igen kan smitte andre hunde. Derved holdes der gang i spredningen af parasitten.

De små snegle er mest aktive i sommerperioden, men der kan desværre gå måneder inden sygdommen giver symptomer og derfor er det ekstra vigtigt at være opmærksom i efterår/vinter halvåret.

Hundeejere skal være især holde øje med symptomer som stammer fra luftvejene, da larverne vandrer gennem lungevævet og derfor kan give en form for lungebetændelse eller KOL. Andre symptomer på smitte kan være hoste, træthed, nedsat kondition og blødning.

Ikke mindst hvis man ser unormal blødning skal man reagere, da parasitten kan ændre blodets evne til at størkne og hunden dermed kan dø af indre blødninger.

Har man mistanke om at hunden har hjertelungeorm skal dyrlægen kontaktes – herefter stilles diagnosen ved hjælp af afføringsprøver og eventuelt en blodprøve. Skulle prøverne være positive og hunden har hjertelungeorm ordinerer dyrlægen receptpligtig medicin.

Har du hund, så husk at samle op, da dette kan forhindre at ormene spredes og løber hunden løs, undgå da skumrinsgtid, da det er her hvor sneglene er mest aktive.